עתירות אסירים – כל מה שכדאי לדעת

זכויות אסירים בישראל נקבעו בפסיקה לאורך השנים ובה הוכרה זכותו של כל אסיר לשלמות על גופו וזכותו לתנאי מחייה מינימליים בתקופת מאסרו. במסגרת החקיקה נעשו שינויים גם כן, לרבות תיקון 42 לפקודת בתי הסוהר שבמסגרתו נקבע, כי המדינה מחויבת לייצר תנאי כליאה הולמים בבתי המעצר והמאסר ולהציע תוכניות שיקום לאסירים המעוניינים בכך. עתירות אסירים בקשר לתנאי הכליאה מוגשות לבית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים.

עתירות אסירים

זכויות האסירים

לאסירים יש זכויות ששירות בתי הסוהר נדרש לאפשר כאשר אין בכך מסוכנות, לרבות לקבל דואר מחוץ לכותלי הכלא, לקבל מבקרים במתקן הכליאה ולהתייחד עם בן או בת הזוג. במסגרת כותלי הכלא בהתאם לדין, שירות בתי הסוהר הוא הריבון ובסמכותם של קציני וסוהרי השירות להגביל זכויות אלו בגין בעיות משמעת של האסיר או כאשר קיים חשש פלילי או ביטחוני הנובע מהתנהגות האסיר או ממידע מודיעני הקיים אודותיו. גם אסירים המרצים תקופת מאסר ארוכות בבית הסוהר זכאים לזכויות המוגדרות בפקודת נציבות שירות בתי הסוהר.

אחת הזכויות החשובה ביותר עבור אסירים הינה הזכות ליציאה לחופשה, בפקודה מצוינים המקרים בהם ניתן לאשר חופשה חריגה מטעמים מיוחדים כגון, פטירה או שמחה של בני משפחה קרובים.

 

הזכות לבריאות

אסיר זכאי בתקופת מאסרו לקבל שירותים רפואיים למען שמירה על בריאותו ותפקודו הרפואי. על פי החוק, שירות בתי הסוהר אינו נדרש לספק לאסירים שירות רפואי זהה לזה של שאר אזרחי ישראל מכוח חוק ביטוח בריאות ממלכתי והשירותים יינתנו בהתאם לשיקול דעת רפואי של גורמי הרפואה בשירות בתי הסוהר ובמסגרת התקציבים הקיימים לכך.

השירות אינו רשאי לעכב במתכוון טיפול רפואי נחוץ באסיר ונאסר עליו למנוע טיפול רפואי פרטי אותו האסיר יכול לממן בעצמו כאשר הדבר נחוץ לו.

 

כיצד ניתן להגיש עתירות אסירים

על פי פקודת בתי הסוהר, עתירת אסירים הינה זכות המוקנית לכל אסיר במידה והוא סבור שזכויותיו נפגעו. עתירות אסירים יש להגיש לבית המשפט המחוזי אשר בתחום שיפוטו מצוי מתקן הכליאה שבו האסיר מרצה את עונשו. ניתן להגיש את העתירה בשם האסיר העותר באמצעות עורך הדין פלילי המייצג או באופן עצמאי דרך בעל התפקיד הממונה על כך בבית הסוהר.

 

תנאים ועלויות

בהגשת עתירת אסירים האסיר נדרש לצרף תצהיר נלווה בו מתואר בהרחבה מידע התומך בעובדות המפורטות בטעוני העתירה. כל עתירה המוגשת לבית המשפט חייבת בתשלום של אגרת פתיחת הליך וזו עומדת כיום על 77 ₪. ניתן לבקש מבית המשפט לקבל פטור מתשלום זה במידה והאסיר עומד בקריטריונים שנקבעו לכך בחוק ובתנאי שהוא המציא את הסימוכין הנדרשים.

עתירות אסירים על תנאי כליאתם נשמעת בפני שופט אחד בבית המשפט המחוזי שמתקן הכליאה בתחום שיפוטו.

 

עתירת אסירים להחלטות ועדות השחרורים

אסירים, בהתאם למאפייני העבירה והעונש שנגזר עליהם זכאים, בהתאם לדין לבקש קיצור של תקופת המאסר בסיבות שפורטו בחוק. הזכות לדיון קיצור יכול להיות עקב סיבות רפואיות ייחודיות או ניכוי של שליש מתקופת המאסר בגין התנהגות טובה. עתירות אסירים יכולות להיות מוגשות גם על החלטת וועדת השחרורים וזו תידון בפני הרכב של שלושה שופטים בבית משפט המחוזי.

 

פומביות הדיון

על מנת להימנע משינוע אסירים מחוץ לכותלי הכלא השופט מגיע אל אולם הדיונים במתקן הכליאה לשם שמיעת עתירות אסירים במרוכז. אחד מעקרונות היסוד במשפט הישראלי הוא פומביות הדיון ואדם המעוניין להיות נוכח בדיון בתוך מתקן הכליאה רשאי לעשות זאת, אך הוא חייב להגיש בקשה מבעוד מועד לשירות בתי הסוהר ולעמוד בתנאים שנקבעו לכך.

 

הזכות לערער

כפי שציינו, עתירת אסירים מוגשת לבית המשפט המחוזי והערעור עליה ניתן במסגרת מה שמכונה ערעור ברשות. הרשות לערער ניתנת על ידי הערכאה שאמורה לדון בערעור, במקרה זה בית משפט העליון ולא על ידי בית המשפט המחוזי שקיבל את ההחלטה בגינה מוגש הערעור. על האסיר להגיש בקשת ערעור לבית המשפט העליון בתוך 15 ימים מעת דחיית העתירה.

 

עתירת עצורים

בכל הנוגע לתנאי הכליאה במעצר ופגיעה בזכויות העציר ניתן להגיש באותו האופן עתירת עצורים לבית המשפט. הנושא של עתירת עצורים נוגעת גם לעצם המאסר.

 

מעצר עד תום ההליכים

בתנאים מסוימים לאחר ההכרזה על המעצר ניתן לבקש לעבור למעצר בפיקוח אלקטרוני (באיזוק). גם במקרים בהם בית המשפט קבע מעצר עד לתום ההליכים ניתן להגיש בקשה לעיון חוזר בבקשה זו במידה והיו ההתפתחות בתיק שמצדיקות זו או לאחר חילופי סנגורים. על מנת שתתקבל בקשה בנושא זה על ידי בית המשפט, הטיעונים חייבים להיות כבדי משקל ביותר, כאלה אשר ישכנעו את בית המשפט כי ניתן לספק את אותו האפקט של מעצר של ממש בתנאי פיקוח אלקטרוני.

 

ליווי משפטי

אחת מזכויות היסוד בישראל הינה הזכות להליך הוגן וזו גוזרת את הזכות של מי שעומד למשפט או נכלא לייצוג משפטי. גם לאחר הרשעה בדין הזכות לקבל ליווי משפטי קיימת לכל אסיר וישנם עו"ד פלילי כמו משרד עורך דין עומרי שטרן המתמחים בתחום זה.

 

סיכום עתירות אסירים ועצירים

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו בעתירות אסירים ועצירים בכל הנוגע לתנאי כליאתם. במאמר סקרנו מקצת מזכויות היסוד של אסירים כלואים לרבת הזכות לייצוג משפטי, תנאי קיום בכלא ושיקום. כפי שציינו, עתירות אסירים לגבי פגיעה בזכויותיהם על ידי שלטונות הכלא מוגשות לבית המשפט המחוזי ולרוב נידונות במרוכז אחת לתקופה באולם הדיונים במתקן הכליאה.

 

אהבת? שתף עם חבריך
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
מי שקרא את הכתבה הזו התעניין גם בנושאים:

כתבות נוספות שאולי יעניינו אותך

סם מסוכן
  • משפט פלילי ·

מה נחשב סם מסוכן?

.
עבירות סמים הן מהעבירות הפליליות נפוצות עבורן מוגשים כתבי אישום בישראל כיום.  עבירות אלו כוללות עבירות בדרגות חומרה שונות והענישה בגין כל עבירה משתנה בהתאם למיקום העבירה בתוך כל קטגוריה…
הליך מעצר ושחרור ממעצר
  • משפט פלילי ·

הליך מעצר ושחרור ממעצר

.
מה הוא מעצר ובאילו תנאים ניתן לעשות בו שימוש? מעצר הינו שלילת חירותו של אדם לפרק זמן מסויים. שוטר מוסמך לעצור חשוד רק בהתקיים תנאים שבחוק: קיומה של סכנה לביטחון…
  • משפט פלילי ·

מה זה מעצר עד תום ההליכים?

.
מעצר עד תום ההליכים הינו הליך המעצר בדרגה המחמירה ביותר. בדרך כלל שופטים מוציאים צווים למעצר עד תום ההליכים כאשר הם סבורים כי האדם מסוכן לציבור/עלול להלך אימים על עדים…
  • משפט פלילי ·

סגירת תיק בהסדר

.
בשנת 2013 תוקן חוק סדר הדין הפלילי. התיקון אפשר סגירת תיק פלילי, במסגרת הסדר מותנה. בטרם החוק, על רשויות התביעה היה להחליט האם לסגור את התיק או להגיש כתב אישום.…

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו: 054-7713271

או השאירו פרטים לקבלת שיחה חוזרת:

הצלחות המשרד

חמישה צעירים כבני 30, כולם בעלי עבר פלילי עשיר, נהגו בחודשים האחרונים לפרוץ בצורה מתוחכמת לביתם של תושבי אזור ראשון לציון. על פי החשד, החמישה נהגו לשכפל את מפתחות הבתים בשיטה שזכתה לכינוי "שיטת הפלסטלינה" ובאמצעותה רוקנו מספר רב של דירות באזור מרכז הארץ. כל הפרטים
השבוע האריך בית המשפט את מעצרם של החמישה עד לתום ההליכים המשפטיים נגדם בנימוק שהם בעלי עבר פלילי בתחום עבירות הרכוש ואם ישוחררו יחזרו לפרוץ לדירות, אך עו"ד עומרי שטרן, שייצג את אחד מראשי הכנופיה שביצע את הפריצות לדבריו על מנת לממן את חובות ההימורים שצבר, הצליח לשכנע את בית המשפט לשחרר את מרשו למעצר בית, בזמן שארבעת חבריו נותרו במעצר.

לייעוץ ראשוני השאירו פרטים לקבלת שיחה חוזרת

דילוג לתוכן