עבירות העסקת עובדים זרים והסעת שב"ח

מדיניות ההגירה במדינת ישראל נחשבת מחמירה במיוחד. גלי המהגרים הרבים שפקדו את המדינה בעשרות השנים האחרונות הובילו להחמרת הענישה על עבירות שקשורות בהעסקת מהגרים או הברחתם. מעבר לכך, הסעה של שוהים בלתי חוקיים היא בעלת היבט ביטחוני, כך שאם יש נגדכם אישום בעבירות הללו, אתם חייבים לבחור עורך דין מתאים.

 

עבירות בתחום ההגירה

גל ההגירה הנרחב ששוטף את העולם המערבי בשנים האחרונות, הוביל את רשויות ההגירה במדינות השונות לשינוי דרסטי במדיניות ההגירה. השינוי הזה לא פסח על מדינת ישראל, וגם אצלנו רשויות ההגירה נקטו בצעדים שונים. אנחנו כאן כדי לעשות לכם סדר בכל מה שצרי לדעת לגבי עבירות הגירה.

 

העסקת מהגרים או שוהים בלתי חוקיים

העבירה הראשונה והמוכרת ביותר היא העסקה של מהגרים או שוהים בלתי חוקיים (שב"ח). כדי לקבל אישור העסקה של מהגר יש צורך לקבל אישור מרשות ההגירה, וכמובן לוודא שהעובד שאתם מעסיקים מחזיק ברישיון עבודה תקף. חשוב לציין שאשרת שהייה אינה מהווה אישור עבודה, וישנם מהגרים שזכאים להישאר במדינת ישראל אולם נאסר עליהם לעבוד בה.

 

ענישה בעבירות הגירה

העסקה של עובד זר בצורה לא חוקית חמורה יותר מאשר העסקה של אזרח שעובד בצורה לא חוקית, ולכן הקנס עליה גבוה יותר. הרף המקסימלי לקנס עבור העסקה של עובד זר או שוהה בלתי חוקי הוא מאה אלף שקלים, ובמקרים מסוימים הוא הענישה עשויה להגיע אף למאסר בפועל.

אישומים נוספים שיכולים להביא למאסר או לקנס הם אי החזקה של המסמכים הרלוונטיים להעסקתו של העובד, אי חשיפת פרטי העסקה שלו או הפרה של התקנות השונות ביחס לחובת המעביד כלפי העובד.

 

תיווך של עובדים זרים

כדי למנוע מצב שבו נעשה סחר בלתי חוקית בעובדים זרים המדינה מטילה קנס כבד בשיעור של 52 אלף ₪ על מי שנאשם בתיווך להעסקה של עובדים זרים בצורה בלתי חוקית. בנוסף, כדי לקבל אפשרות לעבוד בצורה חוקית העובד הזר צריך להחזיק באשרות מסוימות, גם לגביהן יש חוק שחשוב לדעת.

 

גביית דמי תיווך מעובד זר

חל איסור על גביית דמי תיווך מעובדים זרים שכבר נמצאים בשטחה של מדינת ישראל. הנפקת אשרת העבודה יכולה להיות מורכבת, אולם אסור לגבות מהעובד תשלום על התיווך בנידון הזה. בנוסף, חל איסור מפורש על גבייה של תלשום בגין תיווך בין העובד למעסיק.

 

עבירה חוזרת ונשנית

בחוק ישנה ענישה חמורה במיוחד עבור מי שנתפס בעבירות הללו לא בפעם הראשונה. כאשר מדובר על קנסות הרף עבור עבירה חוזרת יהיה גבוה הרבה יותר, וכמובן שגם במקרים שבהם קיים עונש מאסר, בית המשפט יקל על עצמו לפסוק עונש כזה במקרה שהנאשם ביצע את העבירה לאחר שהוא כבר נאשם בה בעבר.

 

שוהים בלתי חוקיים מהרשות הפלשתינית

בדיוק כמו עובדים זרים, בשל הדרישה הרבה לידיים עובדות במשק, לא מעט אזרחים של הרשות הפלשתינית מקבלים אישורי עבודה במדינת ישראל. האישורים הללו יכולים לתקופות שונות, אולם כל עובד פלשתיני שרוצה לעבור את הגדר לצורך עבודה צריך לקבל אישור לכך. האישור מונפק על פי שיקולים ביטחוניים, כדי למנוע מצב של כניסת גורמים עוינים לתוך מדינת ישראל.

בעוד שבהעסקה של עובדים זרים בלתי חוקיים יש בעיה רק מצד רשויות ההגירה, כאשר מדובר על העסקה של שוהים בלתי חוקיים פלסטיניים הענישה יכולה להיות חמורה הרבה יותר.

 

הסעת שב"ח

הסעת שב"ח יכולה להוביל לאישום בנסיבות מחמירות שיכול לגרור אחריו ענישה של שלוש שנות מאסר. כאשר הנאשם מבצע את הסעת השוהים הללו בצורה של הסעה קבועה העונש צפוי להיות כבד.

 

החרמת רכב ושלילת רישיון

בניגוד לעבירות הגירה אחרות, בהסעה של שב"חים ישנה ענישה נוספת שקשורה לנהג עצמו. בית המשפט רשאי לגזור חילוט של הרכב, שלילת של רישיון הנהג לזמן מה, לרבות שלילה ל3 שנים וכיו"ב. למותר לציין שהסעה של שב"ח נחשבת עבירה פלילית שגוררת אחריה כמובן רישום בגין עבירה זו.

כמו בהעסקה של עובדים זרים, גם כאשר מדובר על הסעה של שב"חים העונש צפוי להיות חמור יותר כאשר מדובר בפעם השנייה שבה הנאשם נתפס בעבירה זו.

 

העסקת שב"ח

לאור הסכנה שיש בשב"חים, מי שמעסיק אותם צפוי לעונש חמור יותר מאשר מעסיק של עובדים זרים. הקנס על העסקה של שב"חים מגיע גבוה והמאסר יכול להגיע לתקופה של עד שנתיים על פי חוק.

בדומה להחרמת הרכב שאפשרית במקרה של הסעת שב"חים, המשטרה יכולה להביא לסגירת אתר בנייה או בית עסק שבו הועסקו שב"חים. הצו המנהלי של המשטרה ניתן לביטול בנסיבות המתאימות. חשוב לדעת, כי בכל הנוגע לעבירות הקשורות בשוהים בלתי חוקים הענישה והיחס הכללי לעבריינים משתנה ככל שמדובר במספר שוהים ושהעבירה בוצעה למשך תקופה ולא באופן חד פעמי.

 

הלנת שב"חים

חומרה מיוחדת שקיימת אצל שב"חים היא ענישה גם בגין הלנה שלהם בלבד. מי שנותן לשבחים מקום ללון בו עובר עבירה פלילית שטומנת בחובה עונש מאסר של בין שנתיים ל4 שנים.

 

גביית תשלום או קבלת תמורה

הדבר האחרון שעליו ניתן את הדעת הוא ענישה מחמירה במקרה שבו הנאשם גבה תשלום או קיבל תמורה על הפעולות שאותן הוא ביצע עבור השב"חים. לא משנה האם מדובר על הלנה של שב"חים או הסעה שלהם העונש על כך צפוי להיות חמור יותר כאשר הטובות הללו בוצעו תמורת תשלום, שכן הדבר מסמל את זה שהנאשם התעסק בעבירה בקביעות ומתוך מניע כלכלי.

 

לסיכום

עבירות של העסקת עובדים זרים בלתי חוקיים או הסעתם של שוהים פלסטינים בלתי חוקיים לתוך שטח ישראל הן עבירות חמורות במיוחד. במקרים רבים העונש שנגזר בעבירות הללו הוא מאסר ממושך, וכדי למנוע מצב שבו אתם סופגים עונש כזה עליכם להיות מלווים בעורך דין שמנוסה בתחום.

אהבת? שתף עם חבריך
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
מי שקרא את הכתבה הזו התעניין גם בנושאים:

תחומים נוספים שאולי יעניינו אותך

מחיקת רישום פלילי

.
כל מעשה פלילי עלול להסתיים ברישום פלילי. לא זאת אף זאת, אלא שגם כאלו שהיו מעורבים באירוע פלילי בו לא היה להם חלק מוכח, יכולים לגלות כעבור תקופה כי יש…

שחרור ממעצר וביטול תנאים מגבילים

.
מעצר חשוד לצורך חקירה: מעצר שולל את זכותו הבסיסית של אדם לחופש ולחירותו, בשל כך בית המשפט מורה על מעצר רק כאשר אין חלופה אחרת. חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה…

ייעוץ לפני חקירה במשטרה

.
ייעוץ לפני חקירה במשטרה   חקירה משטרתית חקירה בתחנת המשטרה זאת אינה חוויה פשוטה וברוב המקרים היא מלווה בחששות וברגשות פחד, ולמרות זאת, התופעה של חקירה במשטרה היא תופעה שכיחה.…

סגירת תיק פלילי

.
סגירת תיק פלילי הינה הליך מנהלי, הננקט במסגרת חקירה משטרתית בעניין חשד לביצוע עבירה פלילית. סגירת תיק פלילי משמעותה הפסקת החקירה בחשד לביצוע העבירה וזאת מבלי להעמיד את החשוד לדין…

סגירת תיק בהסדר מותנה

.
חוק סדר הדין הפלילי מאפשר לרשויות התביעה במדינת ישראל החל ממאי 2013 להימנע מהגשת כתב אישום נגד אדם החשוד בביצוע עבירה ולסגור את התיק בעניינו, זאת באם יודה בביצוע העבירות…

שימוע לפני הגשת כתב אישום

.
זכות שימוע פלילי לפני הגשת כתב אישום הינה הזדמנות פז אמיתית אחת ואחרונה לשכנע את התביעה שלא להגיש כתב אישום כנגד החשוד בביצוע מעשה פלילי ולהימנע מהעמדתו לדין. זוהי למעשה זכות…

כתבות נוספות שאולי יעניינו אותך

חיפוש בלתי חוקי מהו?
  • משפט פלילי ·

חיפוש בלתי חוקי מהו?

.
לפי חוק סדר הדין הפלילי חיפוש ניתן לערוך על אדם וברכושו רק כאשר ישנו "יסוד סביר לחשד" שנעברה עבירה. רוב הציבור סבור כי אם שוטר ניגש בבקשה לבצע חיפוש באופן…
הליך מעצר ושחרור ממעצר
  • משפט פלילי ·

הליך מעצר ושחרור ממעצר

.
מה הוא מעצר ובאילו תנאים ניתן לעשות בו שימוש? מעצר הינו שלילת חירותו של אדם לפרק זמן מסויים. שוטר מוסמך לעצור חשוד רק בהתקיים תנאים שבחוק: קיומה של סכנה לביטחון…
  • משפט פלילי ·

חקירה באזהרה

.
חקירה באזהרה, או בשמה הנוסף – חקירה תחת אזהרה.  חקירה זו נפתחת לאחר הגשת תלונה בתחנת המשטרה. לדוגמה: תלונה על עבירת מין. לאחר הגשת התלונה, המשטרה מזמנת את החשוד שלגביו…

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו: 054-7713271

או השאירו פרטים לקבלת שיחה חוזרת:

הצלחות המשרד

חמישה צעירים כבני 30, כולם בעלי עבר פלילי עשיר, נהגו בחודשים האחרונים לפרוץ בצורה מתוחכמת לביתם של תושבי אזור ראשון לציון. על פי החשד, החמישה נהגו לשכפל את מפתחות הבתים בשיטה שזכתה לכינוי "שיטת הפלסטלינה" ובאמצעותה רוקנו מספר רב של דירות באזור מרכז הארץ. כל הפרטים
השבוע האריך בית המשפט את מעצרם של החמישה עד לתום ההליכים המשפטיים נגדם בנימוק שהם בעלי עבר פלילי בתחום עבירות הרכוש ואם ישוחררו יחזרו לפרוץ לדירות, אך עו"ד עומרי שטרן, שייצג את אחד מראשי הכנופיה שביצע את הפריצות לדבריו על מנת לממן את חובות ההימורים שצבר, הצליח לשכנע את בית המשפט לשחרר את מרשו למעצר בית, בזמן שארבעת חבריו נותרו במעצר.

לייעוץ ראשוני השאירו פרטים לקבלת שיחה חוזרת

דילוג לתוכן