מה מהי קבלת דבר במרמה?

קבלת דבר במרמה היא עבירה שיש לה משמעות רבה עבור המחוקק בכל הנוגע לשמירת אמות המוסר הנדרשות בחברה החפצה שקיומו של שלטון החוק. עבירת המרמה היא ביטוי מוחשי לפגיעה בנורמות השלטוניות המתבקשות מכל נבחר ציבור או מי שמחזיק במשרה ציבורית רמה. מובן שבעבירה זאת יש שני צדדים וגם מעניק הדבר במרמה נתון לסנקציות פליליות משמעותיות.

מהי קבלת דבר במרמה ?                                                                                                   

קבלת דבר במרמה נחשבת לעבירת צווארון לבן אשר מקובעת בחוק בסעיף 415 לחוק העונשין שחוקק בשנת 1977 העבירה מתבססת על שלושה מרכיבים המשתמעים משמה :

  1. קבלה- כלומר גורם א קיבל משהו מגורם ב
  2. תקבול – "הדבר" נמסר
  3. מרמה – הפעולה התבצעה באופן לא חוקי.

 

הדברים הללו מוגדרים בחוק העונשין בסעיף המקדים 414 ושם יש הסבר עבור כל אחד מהם :

  • מהו דבר – כל מה שיכול להיחשב כטובת הנאה, כסף, מקרקעין, מיטלטלין.
  • מרמה – טענה אשר נטענה כעובדה בכתב או בעל פה או ברמת ההתנהגות, אשר הטוען אותה יודע כי אין היא אמת, או לחלופין אין הוא מאמין שהיא אמת.
  • לרמות – להביא אדם על ידי מרמה לבצע מעשה או מחדל.
  • עבירת קבלת מרמה – מתייחסת כמעט לכל דבר ועניין, חומרי או שאינו חומרי, טובת הנאנה או כל זכות אחרת המתקיימת כתוצאה של יתרון המושגת באמצעות המרמה.

הערך הבסיסי שאותו מקעקעת עבירת קבלת דבר במרמה היא חופש הבחירה של מי שמוגדר כמרומה, מכיוון שאילו ידע את כל העובדות הרלוונטיות לעניינו או להתקשרות עימו לא היה פועל כפי שפעל. המרמה בעניין זה היא הגורם לכך שנמנעה קבלת החלטה מדעת. על מנת להוכיח עבירת קבלת דבר במרמה יש צורך להוכיח שמעבר לעובדה שנמסרה טענה שקרית, יש להוכיח גם פגיעה בצד ג. וכאן אנו למדים שעבירת קבלת דבר מה במרמה מתרחשת רק כאשר המרמה השיג לעצמו את הדבר שלא היה יכול לקבל אם לא היה מבצע את העבירה.

עבירת תחבולה                                                                                                                             

כאשר מדברים על קבלת דבר במרמה יש צורך להסביר את המונח תחבולה, התחבולה היא עבירה כלכלית הנוגעת במרמה, היא מתאפיינת במעילה או הנאה שעדיין לא הגיעו לידי הפיכתם למרמה. נוכל לטעון שהצגת מצג שקר או מצג שווא מתוך כוונת מכוון על מנת לקבל משהו מגורם נוסף יוצגו כתחבולה. ברוב המקרים פעולה זאת שיש בה קיום עבירה מתבצעת ללא שהצד המרומה חש בלחצים כלפיו, או באופן של ניצול סיטואציה מסוימת. יש בעבירה הזאת דמיון מסוים לעבירות מס הכנסה או העלמות מס בכוונות שלה שהן פליליות, אם זאת עדיין לא היה מעורב בהם צד ג כך שהעונש ברוב המקרים בעבירות אלו מתון יותר. עבירות מרמה והפרת אמונים ביחד עם עבירות תחבולה נכללות בדין הפלילי והמעורבים בהם זקוקים לשירותיו של עורך דין פלילי בעת התמודדותם עם מערכת החוק

מהו העונש על קבלת דבר במרמה ?                                                                                                   

סעיף 415 לחוק העונשין שדובר בו בתחילה מציין בין השאר את העונש בקבוע בחוק עבור מי שהורשע בקבלת דבר במרמה, העונש עומד על שלוש שנות מאסר. במידה והעבירה הזאת מתווספת לעבירות נוספות או שישנו מצב שכתב האישום מציין שהעבירה בוצעה בנסיבות מחמירות במיוחד יכול הנאשם למצא עצמו מקבל עונש של עד חמש שנות מאסר. בכל מקרה בעת הנימוקים לעונש יוכל הנאשם לבקש הקלה בעונש עבור נסיבות מקלות שעיקרן הן עבר פלילי ללא רבב, מצב רפואי או משפחתי מורכב או נסיבות אחרות שיש להן קשר למקרה.

 

כאשר תבקש התביעה להחמיר את עונשו של אדם תחת ההגדרה של נסיבות מחמירות בגין קבלת דבר מרמה יש עליה להתייחס לגורמים הבאים בזמן הבקשה:

  • ריבוי עבירות – אם ישנן מספר רב יחסית של עבירות המשולבות יחד בנוסף לעבירת הבסיס.
  • היכולת לקשור את מבצע העבירה עבור מי שהוגדר צד ג
  • תוך ציון העובדה שהעבירה בוצעה במסגרת המקצועית של הנאשם.
  • אם בוצעה העבירה כך שהנסיבות שלה יכולות להצביע על תכנון מוקדם.
  • היקף נזק גדול ומשמעותי.

על בסיס מה שנרשם כאן ולאור העובדה שהרשויות לאכיפת החוק משקיעות משאבים רבים במיגור עבירות אלו יש צורך ממשי לקבל ייצוג משפטי מעורך דין פלילי החל מהשלב המוקדם ככל האפשר, עורך דין עומרי שטרן מייצג נאשמים בעבירות מרמה ותחבולה עם וותק וניסיון של שנים רבות וניסיון נצבר רב.

אהבת? שתף עם חבריך
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
מי שקרא את הכתבה הזו התעניין גם בנושאים:

כתבות נוספות שאולי יעניינו אותך

המלצות להערכות למחאה מאורגנת
  • כללי ·

המלצות כיצד להערך למחאה מאורגנת

.
בשבועות האחרונים לאור המשבר העמוק שיצרה ההתמודדות עם נגיף הקורונה והחלטות הממשלה על סגירת עסקים רבים קמו להן מספר רב של מחאות מאורגנות יותר ופחות. במהלך ההפגנות נעצרו עשרות מפגינים,…
מהו מכתב יידוע לחשוד
  • משפט פלילי ·

מהו מכתב יידוע לחשוד

.
מכתב יידוע לחשוד הוא מכתב רשמי הנשלח על ידי רשויות אכיפת החוק לאדם החשוד בביצוע עבירה פלילית. המכתב מיידע את החשוד כי נפתח נגדו תיק פלילי, ומפרט מהן העבירות שבהן…
הסדר מותנה - מהו?
  • משפט פלילי ·

הסדר מותנה – מהו?

.
הסדר מותנה הינו מונח משפטי חשוב אשר מאפשר לסגור תיק של כתב אישום בגינו של חשוד בביצוע עבירה פלילית. הסדר זה נכנס לתוקף בשנת 2013, כשהוא מהווה תיקון לחוק "סדר…

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו: 054-7713271

או השאירו פרטים לקבלת שיחה חוזרת:

הצלחות המשרד

חמישה צעירים כבני 30, כולם בעלי עבר פלילי עשיר, נהגו בחודשים האחרונים לפרוץ בצורה מתוחכמת לביתם של תושבי אזור ראשון לציון. על פי החשד, החמישה נהגו לשכפל את מפתחות הבתים בשיטה שזכתה לכינוי "שיטת הפלסטלינה" ובאמצעותה רוקנו מספר רב של דירות באזור מרכז הארץ. כל הפרטים
השבוע האריך בית המשפט את מעצרם של החמישה עד לתום ההליכים המשפטיים נגדם בנימוק שהם בעלי עבר פלילי בתחום עבירות הרכוש ואם ישוחררו יחזרו לפרוץ לדירות, אך עו"ד עומרי שטרן, שייצג את אחד מראשי הכנופיה שביצע את הפריצות לדבריו על מנת לממן את חובות ההימורים שצבר, הצליח לשכנע את בית המשפט לשחרר את מרשו למעצר בית, בזמן שארבעת חבריו נותרו במעצר.

לייעוץ ראשוני השאירו פרטים לקבלת שיחה חוזרת

דילוג לתוכן