אי הפללה בעבירות סמים

בתחילת שנת 2019, נכנסה לתוקף הרפורמה של השר לביטחון פנים באותה תקופה, גלעד ארדן, לגבי מדיוניות אי הפללה בשימוש עצמי של סמים בארץ. בשנת 2020 עברה בכנסת בקריאה טרומית הצעת חוק שעוסקת באי הפללה בנושא הקנאביס.

 

מה המשמעות של אי הפללה?

רפורמה זו אינה אומרת כי שימוש בסמים קלים יהיה מותר מעכשיו או יהפוך לחוקי, אלא שתהייה התייחסות מקלה מבחינת החוק למקרים של החזקת קנאביס לצריכה עצמית. הרפורמה בנוסף נועדה להביא לגורמי האכיפה אפשרות לטיפול יעיל יותר נגד המשתמשים בסם ובכך יוכלו גם להגביר בדרכים אחרות את פעולות החינוך וההסברה נגד שימוש בסמים.

אזרח מדינת ישראל ללא עבר פלילי שייתפס בפעמים הראשונות עם כמות קנאביס שלא עולה על 15 גרם, יוכל לשלם קנס מבלי שייפתח תיק פלילי נגדו בגין עבירות סמים ובכך לא יצטרך לעמוד לדין ולהיענש בשל כך.

זאת בניגוד להחזקת כמות של 15-50 גרם קנאביס או 15 זרעים של קנאביס שאינה כמובן תהפוך לחוקית  ובמקרה זה יואשם האזרח שהחזיק בסם בביצוע עבירה שבצידה קנס.

 

מה החידוש?

נהוג במקרים בהם נתפס אדם בישראל במקום ציבורי כאשר ישנה כמות קטנה של קנאביס באמתחתו (עד 15 גרם) שהעונש יהיה לרוב קנס כספי, בהנחה שלאזרח אין רישום פלילי קודם או עבירות פליליות שביצע בשעה שנתפס עם הקנאביס.

אדם שנתפס עם כמות קנאביס לשימוש עצמי יותר מפעמיים, ידרש לעמוד לדין פלילי. בנקודת הזמן הזו מומלץ להיוועץ בעורך דין פלילי מיומן שיוכל לסייע בייצוג הנאשם.

 

יציאה ללא רישום פלילי, איך מתבצע?

מי שייתפס בפעמיים הראשונות, בתנאי שאין לו עבר פלילי או עבירות נוספות בעת החזקת הסם, יוכל לצאת מההליך הפלילי כל עוד יודה בביצוע העבירה. הקנס בפעם הראשונה יהיה על סך 1,000 ₪ ואילו בפעם השנייה על סך 2,000 ₪.

בפעם השלישית אם יתפס עם כמות קנאביס שלא עולה על 15 גרם, תיפתח חקירה ובהתאם לראיות יועבר התיק למשטרה. ניתן יהיה לסגור את התיק בהסדר מותנה שכמובן יכלול תנאים שונים כגון: שלילת רישיון נהיגה ורישיון נשק, קנסות נוספים ועוד.

אדם שיבצע את העבירה בפעם הרביעית ומעלה יתקיים נגדו הליך פלילי בהתאם להחלטת המשטרה. הוא יחויב להפליל עצמו ולהודות באשמה בעבירה, יוגש נגדו כתב אישום. בעקבות ההודאה בעבירה יוכלו להטיל על האזרח עונשים גבוהים יותר וחמורים יותר כמו מאסר בפועל.

 

מהו העונש?

העונש המרבי על החזקה ושימוש בסמים על פי פקודת הסמים המסוכנים הינו שלוש שנות מאסר לצד קנס כספי ואילו בעבירות חמורות יותר כמו סחר בסמים העונש יכול להגיע עד 20 שנות מאסר כולל קנס כספי גבוה.

 

דוח על החזקה בשימוש וסמים- קנאביס:

במסגרת תשלום הקנס, תימסר גם הודעה מפי הבגיר שנתפס כי הוא מודה בעצם השימוש בסמים קלים.

לבגיר שנתפס ישנה האפשרות לשלם את הקנס תוך 60 ימים או לחילופין להגיש ערעור בפני בית המשפט- המעוניין להגיש ערעור בפני בית המשפט יצטרך לעשות זאת בלא יותר מ30 לביצוע העבירה. במידה והערעור יידחה והבגיר לא יזוכה, יעמוד בפני גורמי האכיפה האם לסגור את התיק או להגיש כנגדו כתב אישום.

במקרה ולא תוגש בקשת ערעור או ישולם הדוח תוך 30 ו60 יום בהתאמה, הדוח הנ"ל עלול להפוך לחוב כנגד אותו אזרח. במקרה כזה יכולה המשטרה לאחר חצי שנה לבקש מבית המשפט להטיל עונה של שנה אחת על הבגיר.

 

האם יש שינוי במתחם הענישה?

המדיניות החדשה מהווה שינוי גדול באכיפה בארץ, אך אינה משנה את החקיקה במדינת ישראל.

פקודת הסמים המסוכנים עדיין אוסרת על הפקה, סחר, החזקה, ייצור וייבוא של כל סוגי הסמים המופיעים בפקודה. מה שאומר שעדיין למרות אי ההפללה, אין שינוי במתחם הענישה וחומרת העבירה.

קנאביס וחשיש עדיין אסורים לשימוש והחזקה למרות שקיימת מדיניות אי ההפללה, גם אם בכמות מועטה, אלא אם קיבל המשתמש רישיון רפואי לכך.

 

מדיניות אי הפללה לקטינים- מהי?

מדיניות אי הפללה של קטינים קיימת גם היא, ובכך בפעם הראשונה שיבצע קטין את העבירה הוא יופנה לשירות המבחן במסגרת משרד הרווחה לטיפול באחת העמותות לנפגעי סמים ויבצע הליך טיפולי תמורת אי רישום פלילי. במקרה והקטין יסרב לקבל טיפול הוא יופנה להליך פלילי לשיקול המשטרה.

בעבירה השנייה של הקטין, יופנה ליחידת הסדר מותנה במשטרה וניתן יהיה לסגור את התיק בהסדר מותנה שיכלול קנס או כל תנאי אחר.

בעבירה שלישית ומעלה יתקיים נגד הקטין הליך פלילי רגיל, יוגש כתב אישום והכל בהמלצת המשטרה.

 

משרד עורכי דין פלילי עומרי שטרן הינו מומחה לדין הפלילי ויוכל לעמוד לעזרתכם בכל הקשור לעבירות סמים השונות. משרדנו בעל ניסיון רב בעבירות סמים ועטור הצלחות בתחום זה.

אהבת? שתף עם חבריך
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
מי שקרא את הכתבה הזו התעניין גם בנושאים:

כתבות נוספות שאולי יעניינו אותך

מהי תקיפה בצוותא?
  • משפט פלילי ·

מהי תקיפה בצוותא?

.
תקיפה, כל תקיפה היא אירוע מורכב. מצד אחד נמצא אדם שנפגע פיזית, בעוד שמן הצד השני עומד אדם פוגע, אך האם הוא אשם בלעדי?  העלילה מסתבכת כאשר אנו מגלים שהתקיפה…
אי הפללה בעבירות סמים
  • משפט פלילי ·

אי הפללה בעבירות סמים

.
בתחילת שנת 2019, נכנסה לתוקף הרפורמה של השר לביטחון פנים באותה תקופה, גלעד ארדן, לגבי מדיוניות אי הפללה בשימוש עצמי של סמים בארץ. בשנת 2020 עברה בכנסת בקריאה טרומית הצעת…

לייעוץ ראשוני חייגו עכשיו: 054-7713271

או השאירו פרטים לקבלת שיחה חוזרת:

הצלחות המשרד

חמישה צעירים כבני 30, כולם בעלי עבר פלילי עשיר, נהגו בחודשים האחרונים לפרוץ בצורה מתוחכמת לביתם של תושבי אזור ראשון לציון. על פי החשד, החמישה נהגו לשכפל את מפתחות הבתים בשיטה שזכתה לכינוי "שיטת הפלסטלינה" ובאמצעותה רוקנו מספר רב של דירות באזור מרכז הארץ. כל הפרטים
השבוע האריך בית המשפט את מעצרם של החמישה עד לתום ההליכים המשפטיים נגדם בנימוק שהם בעלי עבר פלילי בתחום עבירות הרכוש ואם ישוחררו יחזרו לפרוץ לדירות, אך עו"ד עומרי שטרן, שייצג את אחד מראשי הכנופיה שביצע את הפריצות לדבריו על מנת לממן את חובות ההימורים שצבר, הצליח לשכנע את בית המשפט לשחרר את מרשו למעצר בית, בזמן שארבעת חבריו נותרו במעצר.

לייעוץ ראשוני השאירו פרטים לקבלת שיחה חוזרת

דילוג לתוכן